• 15 czerwca 2021

Szczególnie w okresie domowej izolacji i pandemii wiele osób doceniło możliwość załatwienia wielu spraw za sprawą e-usług publicznych. Aby załatwić najprostsze sprawy – złożyć niezbędne wnioski, wypełnić formularze, zarejestrować się w różnego rodzaju instytucjach, nie musimy już wychodzić z domu, a możemy korzystać z elektronicznych rozwiązań. Taka opcja przydaje się nie tylko wtedy, gdy musimy zostać w domu, ale także, gdy jesteśmy zabiegani lub pracujemy w takich godzinach, że trudno jest nam wybrać się do placówki instytucji publicznej w dni robocze. E-usługi publiczne to nie tylko przywilej, ale wręcz obowiązek digitalizacji nakładany na samorządy większych i mniejszych miast. Z usług internetowych mogą korzystać wszyscy obywatele, którzy potwierdzą w internecie swoją tożsamość. Do identyfikacji obywatela niezbędne jest posiadanie zaufanego profilu (eGO). Za pośrednictwem profilu zaufanego można składać i podpisywać nawet rozbudowane wnioski wysyłane do urzędu pracy czy urzędu skarbowego. W Polsce od prawie 20 lat możemy cieszyć się stopniowym wprowadzaniem e-urzędów, gdy rząd RP 18 września 2001 roku przyjął ustawę o podpisie elektronicznym.

Zalety e-usług publicznych:

  • W zakresie e-usług można skorzystać z dostępu do kilkuset platform umożliwiających kontakt z instytucjami z zakresu podatków, rynku pracy, turystyki, szkolnictwa, działalności gospodarczej, drogowej. E-usługi ciągle są rozwijane, a w planach znajduje się utworzenie Portalu Rzeczypospolitej Polskiej (Portal RP) z domeną .gov.pl, skupiającego wszystkie informacje i e-usługi.
  • Korzystając z e-usług można m. in.: złożyć wniosek w programie Rodzina 500+, zarejestrować się jako bezrobotny w urzędzie pracy, sprawdzić ilość punktów karnych, uzyskać odpisy aktów stanu cywilnego, wystąpić o zaświadczenie o przebywaniu na zasiłku, złożyć wniosek o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego itp.
  • Do skorzystania z e-usług niezbędne jest jedynie posiadanie komputera z dostępem do internetu. W kwestii formalnej niezbędne jest również posiadanie zaufanego profilu.
  • Aby załatwić sprawy urzędowe nie musimy wychodzić z domu i osobiście stawiać się w odpowiedniej placówce. To bardzo korzystne rozwiązanie dla osób pracujących w biurach, w których czas pracy kończy się razem z czasem otwarcia instytucji publicznych.
  • Dokumenty w e-urzędzie można składać 24h/dobę, przez 7 dni w tygodniu, w dowolnym miejscu.
  • Wszystkie wnioski i formularze dostępne za pośrednictwem e-urzędu zostały przygotowane w przystępny sposób, aby każdy mógł intuicyjnie – szybko i sprawnie, wypełnić niezbędne dokumenty.
  • Logowanie na wszystkie portale objęte programem jest w pełni bezpieczne. Zarówno wpisywane dane, jak i udostępnione dokumenty podlegają pełnej ochronie danych osobowych.
  • E-urząd pozwala również na przechowywanie dokumentów w wersji elektronicznej, niwelując ryzyko zgubienia czy zniszczenia dokumentów w papierowej wersji.

Instytucje objęte e-usługami

Obecnie dostępne jest kilkaset e-usług udostępnionych na platformach przez różne instytucje znajdujące się na terenie RP. To m. in.: Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP), Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), portal obywatel.gov.pl, portal biznes.gov.pl. Instytucje umożliwiające załatwienie spraw za pośrednictwem internetu to np.: Ministerstwo Sprawiedliwości RP, ZUS, US, GUS, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RP, Ministerstwo Zdrowia RP oraz lokalne i wojewódzkie urzędy.

Top