Szczególnie w okresie domowej izolacji i pandemii wiele osób doceniło możliwość załatwienia wielu spraw za sprawą e-usług publicznych. Aby załatwić najprostsze sprawy – złożyć niezbędne wnioski, wypełnić formularze, zarejestrować się w różnego rodzaju instytucjach, nie musimy już wychodzić z domu, a możemy korzystać z elektronicznych rozwiązań. Taka opcja przydaje się nie tylko wtedy, gdy musimy zostać w domu, ale także, gdy jesteśmy zabiegani lub pracujemy w takich godzinach, że trudno jest nam wybrać się do placówki instytucji publicznej w dni robocze. E-usługi publiczne to nie tylko przywilej, ale wręcz obowiązek digitalizacji nakładany na samorządy większych i mniejszych miast. Z usług internetowych mogą korzystać wszyscy obywatele, którzy potwierdzą w internecie swoją tożsamość. Do identyfikacji obywatela niezbędne jest posiadanie zaufanego profilu (eGO). Za pośrednictwem profilu zaufanego można składać i podpisywać nawet rozbudowane wnioski wysyłane do urzędu pracy czy urzędu skarbowego. W Polsce od prawie 20 lat możemy cieszyć się stopniowym wprowadzaniem e-urzędów, gdy rząd RP 18 września 2001 roku przyjął ustawę o podpisie elektronicznym.
Zalety e-usług publicznych:
Instytucje objęte e-usługami
Obecnie dostępne jest kilkaset e-usług udostępnionych na platformach przez różne instytucje znajdujące się na terenie RP. To m. in.: Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP), Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), portal obywatel.gov.pl, portal biznes.gov.pl. Instytucje umożliwiające załatwienie spraw za pośrednictwem internetu to np.: Ministerstwo Sprawiedliwości RP, ZUS, US, GUS, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RP, Ministerstwo Zdrowia RP oraz lokalne i wojewódzkie urzędy.
Komentarze (0)