• 16 października 2021

„Sanatorium miłości” to szlagierowy program, który powstał w Polsce. Ten reality show oglądało średnio 3,31 milionów widzów. Dzięki temu program zarobił dla telewizji polskiej prawie 9 milionów złotych, które wpłynęły do budżetu stacji z racji reklam.  Czytasj więcej o programie >> Tutaj

Formuła programu

‘Sanatorium miłości” to program, w którym brały udział jedynie osoby po sześćdziesiątym roku życia. W programie zamieszkują one sanatorium Równica w Ustroniu. Tam codziennie wchodzą ze sobą w interakcje, których ostatecznym celem jest znalezienie swojej drugiej połówki i miłości. Celem programu jest pokazanie osób starszych, pozostających na emeryturze w innym świetle. Ma przełamać stereotypy, takie jak ten, że osoby starsze nie potrzebują uczuć, miłości. Jesień życia miała być pokazana w lepszy sposób. Twórcy chcieli sprawić, żeby obraz ludzi starszych był barwniejszy, a ich codzienne troski i pragnienia widoczniejsze. Dodatkowo program miał w zamyśle walczyć z dyskryminacją osób starszych.

Sukces

Już po pierwszym sezonie wiadomo było, że program odniósł komercyjny sukces. Z tego powodu zdecydowano się na emisje drugiego sezonu. Program był nadawany w niedziele o godzinie 21.15 od piątego stycznia do ósmego marca 2020 roku. Każdy odcinek był oglądany przez ponad trzy miliony widzów. W efekcie jedynka zwiększyła się swój udział w rynku komercyjnym do 22.09 procenta. Finałowy odcinek sezonu był oglądany przez trzy i pół miliona widzów. Co ciekawsze serial był chętnie oglądany tak przez osoby powyżej sześćdziesiątego roku życia, jak też osoby w wieku 16-49 lat. W tym przedziale wiekowym sezon drugi zrobił prawdziwą furorę.

Jaki był powód sukcesu programu?

Wedle ekspertów program zyskał przychylność publiczności, ponieważ dotyka realnych problemów, które są bliskie większości widzów. Ci chętniej identyfikują się z bohaterami, którzy mogliby być jednymi z ich bliskich. Ich problemy nie są wykreowane czy wymyślone przez twórców programu, ale realne, a tym samym bliskie wielu oglądającym. Naturalność i szczerość to zatem dwa główne atuty programu i powód, dla którego cieszył się taką popularnością. Kolejnym elementem sukcesu „Sanatorium miłości” jest paradoksalna przeciwność bliskości problematyki uczestników. Starość w naszym społeczeństwie jest w pewnym sensie tematem tabu.

Osoby starsze żyją w zamknięciu, często społecznym odizolowaniu. Nie znamy ich potrzeb i problemów. Jeszcze rzadziej podejmuje się publicznie temat emocji i seksualnych potrzeb osób po sześćdziesiątym roku życia. Program ujawnia szczegóły życia emerytów i pokazuje ich „ciekawszą” dotąd nieznaną stronę. Z jednej strony uczestnicy są nam zatem bliscy, poprzez status społeczny, jaki zajmują, a jednocześnie ich emocjonalna strona pozostaje nieznana. Z tego powodu, choć program najchętniej był oglądany przez osoby powyżej pięćdziesiątego roku życia, to zgromadził przed telewizorami także młodszych widzów. Ostatecznie zadecydowała platforma, na jakiej pokazał się program. Telewizja Publiczna dociera do widzów w starszym wieku i jest przez nich najchętniej oglądana.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz
Top